Digitális elvonókúra

Régebben túlhajszolt topmenedzsereknek szokták leginkább ajánlani a pszichológusok, hogy az állandó feszültségből lépjenek ki egy időre, nehogy elérje őket a burnout, a kiégés. Menjenek olyan helyre, ahol nincs térerő, akár elektromos áram sem, és vonják ki magukat a “forgalomból” egy időre, ne olvassanak emaileket, ne fogadjanak mobilhívásokat.

Digitális elvonókúra

Az állandó interneten lógás azonban ma már sokakat olyan függőségi helyzetbe juttatott, hogy nekik is ajánlott időnként valamiféle “digitális elvonókúra”. Mit is jelent ez? Kiszállni pár napra a Facebookról, az Instagramról, szóval a közösségi médiaplatformokról, mellőzni az online játékokat, lecsöndesíteni a mobilt, nem hagyni, hogy beszippantson az online világ.

Offline séták

Az emberi agynak szüksége van a “multitasking-ból” való kikapcsolásra, az offline tevékenységekre, hogy feltöltődjék. Sétálni csendben az erdőben, úgy beszélgetni elmélyülten valakivel, hogy azt ne szakíthassa meg a mobiltelefon zenélése, zavartalanul elolvasni egy szépirodalmi könyvből néhány fejezetet, vagy kényelmesen festegetni, rajzolgatni, idegen nyelvet tanulni, esetleg kártyázni valódi papírkártyával...

Koncentrációs zavarokat okozhat

Sok fiatal egyszerre többféle közösségi média platformon is jelen van, és gyakorta szorong attól, hogy kimarad valamiből, ha nem reagál minden pittyegésre az okostelefonján. Felmérések szerint naponta két-háromezerszer is megnyomja egy aktív fiatal a telefonját, és több időt tölt az online térben, mint alvással. A túlzásba vitt netezés egyre többeknél okoz koncentrációs zavarokat, álmatlanságot, kedélyromlást, súlyosabb esetben depressziót, agresszivitást is.